Histerektomi Nedir?

Rahmin vücuttan tamamen çıkarılma işlemi, histerektomi olarak adlandırılır. Histerektomi anormal kanama, kanser ya da rahim kaynaklı ağrılar doğrultusunda uygulanır. Yapılan tedavilere yanıt alınamadığı takdirde rahim sarkması gibi etmenlerde, histerektomi ameliyatı önerilir.

Histerektomi Nedir?

Histerektomi, yapılan çeşitli cerrahi işlemler sonrasında rahim yapılarını çıkarma sürecidir. Histerektomi yani rahim yapılarının çıkarılmasıyla, kişinin adet kanaması ve üreme işlevi tamamen sonlandırılır. Histerektomi işlemi esnasında rahim dokusunun işlevi sonlandırıldığı için ek olarak yumurtalık ya da fallopi tüpü gibi yapılarında çıkarılmasıyla işlem tamamlanır.

Histerektomi Neden Uygulanır?

Rahim fonksiyonlarında genel olarak sağlığı tehdit eden problemler oluştuğu takdirde histerektomi önemlidir. Belirli tedavi yöntemleri, anormal oluştuğunda yapılır. Endometriozis yani rahim dokusunun asıl bulunması gereken bölge dışında yer edinmesi, kadınlarda üreme işlevi gösteren organların dokularındaki zayıflık gibi etmenlerde histerektomi tedavisi gerçekleşir.

• Rahmin vajinal kanal içerisine doğru ilerlemesi ve bunun sonrasında
  • İdrar tutamama
  • Bağırsak hareketlerinde bozukluk gibi etmenlerin oluşması, histerektomi tedavisini gerektiren durumlar içerisinde yer edilir.
  • İyi huylu tümör oluşumları ve beraberinde kanamanın oluşması,
  • Çeşitli tedavi yöntemlerine rağmen halen yanıt vermeyen pelvik ağrılarda rahim içi kanser
  • Rahimde anormallik durumları ya da bunun gibi rahim bölgesinde oluşabilecek sağlığı tehdit edici etmenlerde histerektomi uygulanır.

Acil olarak rahim dokusunun çıkarılması, nadir durumlarda gerçekleşir. Ciddi yaralanmalar, sürekli olarak yaşanılan enfeksiyon hastalıklar, doğum esnasında cerrahi müdahale ile kontrol edilemeyen kanamalar meydana gelmesi, rahim dokusunun çıkarılması yani tıp alanındaki ismi ile histerektomi gerektirir.

Histerektominin Yararları Nedir?

Rahim içerisinde oluşabilecek kanser, çok sayıda fibroidi artışı ve bunun gibi şikayetlerde histerektomi fayda sağlar. Histerektomi işlemi, yumurtalık kanserine bağlı ciddi şikayetleri olan hastalar için de tercih edilir. Histerektomi uygulanması gereken hastaların, cinsel yaşamını normalleştirir. Hamile kalma durumu devamlılık sağlar ve rahminde oluşabilecek hastalıklarda  önlenmiş olur.

Histerektomi Nasıl Uygulanır?

Histerektomi tedavisi yapılmadan önce başta gerekli olan her türlü sağlık kontrolünden geçer. Histerektomi işlemi, anestezi altında yapılır. Rahim dokusunun bulunduğu karın üzerinden ulaşılmak amaçlanır. Karın bölgesinde bir kesi açılır. Rahmin çıkarılması, karın boşluğu içerisinden gerçekleşir. Bu işlem sonrasında kesi yapıldığı için belirli bir süre küçük bir yara izi kalabilir. Histerektomi rahim dokusunun çıkarılması amacıyla yapılır. Bunun beraberinde, vajinal histerektomi de uygulanır. Vajinal bölgesinde uygulanan histerektomide, iç bölgede açılan kesi ile rahmin çıkarılması vücudun dışında değil içerisinde olduğu için yara izi görülmez. Kesinin burada görülmesi kamera ile sağlanır. Histerektomi işlemi vajina ya da laparoskopik yaklaşımlar şeklinde ayrıştırılır. Genel olarak, her iki işlemde sık başvurulan tekniklerdir. Hangi teknik nasıl kullanılacaksa, hastaya göre değişkenlik gözetir. Hastanın sağlık durumu, yaşı, kilo durumu ya da alkol kullanımı gibi etmenler bu özellikler içerisindedir. Bu nitelikler dikkate alınır.

Ayrıca Histeroskopi yazımızıda okuyabilirsiniz.