Rahim Ağzı Yetmezliği (Serklaj)

Rahim ağzı yetmezliği, tedavisi olan bir rahatsızlıktır. Riskli durumlarda hamile kalan kişiler için uygulanır.

Rahim Ağzı Yetmezliği (Serklaj)  Nedir?

Rahim ağzı yetmezliği, rahim ağzı açılma sorunu yaşayan hamile kişiler için oluşan bir problemdir. Rahim ağzı yetmezliği, tıp alanında serklaj olarak adlandırılır. Herhangi bir risk durumu bulunan etmenler de hamile kalındığı takdirde 11 ya da 12.hafta içerisinde düşük olma ihtimali vardır. Düşük riski sonrasında rahim ağzı yetmezliğinden dolayı, sonraki çocuklarda da aynı durum yaşanabilir. Bazı hamile anne adayları, 24 ya da 32 hafta arasında erken doğum yapabilir. Burada düşük yaşamış aynı adaylarıyla, erken doğum yapan anne adayları aynı rahatsızlıkla sonuçlanır. Rahim ağzı yetmezliği tedavisi yapıldıktan sonra rahim ağzına dikiş atılır. Böylelikle erken doğum ya da düşük riski engellenir. Rahim ağzı yetmezliği tedavi süreci tamamlandıktan sonra anne adayı uygun zamanda normal doğum yapabilir.

Rahim Ağzı Yetmezliğinin Belirtileri Nelerdir?

Rahim ağzı yetmezliği sonrasında erken doğum oluşur. Ya da düşük riski gerçekleşir. Bebeğin sağlıklı bir şekilde doğumunun yapılabilmesi adına, rahim ağzı yetmezliğinin belirtileri bilinmelidir. Rahim ağzı yetmezliği sonrasında oluşabilecek erken doğumun belirtileri şu şekildedir;

• Karın ağrısı
  • Kanlı ya da sümüksü bir akıntının olması
  • Berrak sıvı gelmesi
  • Genital bölgede normalin dışında dolgunluk hisse
  • Vajinal akıntı artışı gibi etmenlerdir.

Rahim ağzı yetmezliği tedavisi ile birlikte erken doğum ya da oluşabilecek düşük riski en aza indirilir. Erken doğum belirtileri yaşandığı anda, anlık olarak tedavi yapılmalıdır. Özellikle sıklıkla acı veren karın ağrısı, vajinal akıntıda artış, kanlı bir akıntının olması gibi etmenlerde rahim ağzı yetmezliği tanısı konulabilir.

Rahim Ağzı Yetmezliği Tedavisi Nasıl Olur?

Rahim ağzı yetmezliği tedavisi için ilk olarak doğru tanı önemlidir. İlaçla tedavide olabilir ya da ameliyatlı tedavilerde mümkündür. Pastel ya da diğer bir ifade ile plastik halkalar, rahim ağzı bölgesine uygunluk sağlamalıdır. Burada vajinal ya da karın bölgesinden de bu tedavinin uygulanması mümkündür.

• Rahim ağzı yetmezliği tedavisinde anne adayının mevcut durumu
  • Rahim ağzı dikişini önceden geçirip geçirmediği
  • Ya da rahimin şu anki yapısına bakılarak, tedaviye karar verilir.

Burada ilk olarak, ilaç tedavisi uygulanır. İlaç tedavisinden herhangi bir sonuç alınamadığı zaman rahim ağzı dikişi yöntemi tercih edilir. Rahim ağzı yetmezliğinin önlenmesinde plastik halkalar ya da diğer bir ifade ile pastel önerilir.

Rahim Ağzı Yetmezliği Riskli Midir?

Rahim ağzı yetmezliği, herhangi bir tedavi uygulanmazsa risklidir. Erken doğum ya da düşük yapma gibi durumlar, rahim ağzı yetmezliğinden kaynaklanır. Riskli durumlarda hamile kalan anne adayları, rahim ağzı yetmezliğinden dolayı istenmeyen sonuçlar yaşayabilir. Ancak öncesinde belirtiler görüldüğü takdirde doktor kontrolünde olunması, rahim ağzı yetmezliği için herhangi bir risk durumu içermez.