Endometrial Biyopsi

Rahim iç tabakasına endometrium denir. Rahim iç tabakasından parça alınması işlemine ise endometrial biyopsi adı verilir. Biyopsi rahim içindeki dokudan, iç tabakadan mikroskop altında patolojik inceleme amacıyla bir “parça alınması” demektir.

Adet kanamasının düzenini sağlayan ve adet kanaması yapabilen kanama olmasını engelleyen en önemli etken rahim tabakasının sağlık durumudur. Rahim iç tabakasının bir bölümü veya tümünde bir hastalık olduğunda veya bu tabaka belli bir durumdan zararında beklenmedik olan veya uzun adet kanamaları ortaya çıkabilir. Rahim iç tabakasının poliplerinde, düzensiz kalınlaşmalarında, rahim kanseri veya rahim ağzı öncüsü lezyonlarda  bu tür düzensiz kanamalar olabilir. Düzensiz veya beklenmedik bir kanaması olan bir kadında bu kanamanın nedenini aydınlatmak için yapılan işleme endometrial biyopsi adı verilmektedir.

Endometrial Biyopsi Neden Yapılır?

Rahim biyopsi yapılmasının nedeni anormal kanama nedenlerinin bilinmesi içindir.Rahimden bir doku örneği alınması için yapılan bu işlemde, herhangi bir hücrenin anormal olup olmadığının belirlenmesinde bir mikroskop altında incelenmesi için alınmaktadır. Kadın düşük yaparken veya yaptıktan sonra rahimden parça doku örneği alınması işlemiyle bu işlem gerçekleştirilebilir. Bazı vakalarda düşükten sonra rahimde parça kalabilir ve bu parçayı almak içinde rahime biyopsi uygulanabilir. Vücutta enfeksiyon veya aşırı kanamaya neden olacağı için rahim bölgesinin kontrol edilip, gerekli durumlarda biyopsi yapılması önem taşımaktadır.

Endometrial Biyopsi Nasıl Yapılır?

Rahimden parça doku alınması işlemi doktorun muayenehanesinde ya da hastanede yapılabilir. Rahimden biyopsi yapılması rahim içini gözlemlemek için ince ışıklı bir cihazın kullanıldığı histeroskopi ile birlikte uygulanır. Bu işlem sırasında rahime biyopsi uygulayacak uzman doktor rahim ağzını genişletmek isteyebilir. Bunun için gerekli bazı ilaçlar kullanılabilmektedir. Doktor rahimden biyopsi yapması için çeşitli anestezi teknikleri uygulayabilir. Doktor kullanacak anesteziye kendisi karar verir. Genel anestezide işlemi sırasında uyanık olunmaması için ilaçlar damardan ve maske ile uygulanır.

Anestezi uygulanmayan hasta uyanık olur ve rahim ağzı etrafındaki bölgenin uyuşturulması ile rahim biyopsi işlemi gerçekleştirilir. Rahimden biyopsi yapılması işlemi sırasında sırtüstü yatarak ve bacaklar sedyedeki bacaklıklara yerleştirilerek doktorun pelvik taban muayene yaptığı sırada vajinaya muayene aleti yerleştirilerek uygulanmaya başlanır. Rahim ağzı aleti tutularak rahim ağzı yavaşça genişletilir. Rahimin içerisinde bulunan doku ya da kürek denilen bir aletle içerisinde bulunan sıvı emilerek alınır. Çoğu kişide bulunan doku incelemesi için laboratuvarlara bu örneklerde gönderilir. Ayrıca rahimden biyopsi yapılmasında endometrial yöntem uygulanabilir. Biyopsi işleminde, çok ince plastik bir alet ile parça alındığından dolayı rahim ağzının genişletilmesine gerek kalmayabilir. Doktor muayenesinde anestezi gerektirmeden endometrial biyopsi de uygulanabilir. Bu esnada hasta çok az bir ağrı hissedebilir. Gerekli şartların sağlanmasından sonra rahimden istenilen doku alınarak biyopsi tamamlanmış olur.

İşlem Sonrası İyileşme Süreci

Yapılan endometrial biyopsi işlemi sonrasında yarım saat sonra eve gitmek mümkündür. İşlem sonrasında kısa bir süre sonra kişi günlük rutin yaşantısına devam edebilir. Genel anestezi altında yapılmış olan biyopsiden sonra biraz bulantı ve kusma olması normal karşılanabilir. İyileşme sırasında boğaz ağrısı gibi problemler yaşanabilir. Rahime uygulanan biyopsi sonrasında kasıklarda az miktarda ağrılar, vajina bölgesinde hafif lekelenmeler ve kanamalar meydana gelebilmektedir. Rahimden biyopsi yapılması sırasında rahimde yeni oluşum meydana gelip, bir adet dönemi süresince kısa süreli değişiklikler yaşanabilir. Rahimin eski haline dönmesi esnasında bu bölgeye bakteriler ve enfeksiyonlar girebilir. Biyopsi sonrasında vajinanın temiz ve steril tutulması çok önemlidir. Rahimden biyopsi yapılması işlemli problemsiz olarak gerçekleştirilir. Kısa sürede uygulanır ve rahimden parça alınmasından sonra yapılması gereken tek şey, kontrollerin yapılması için doktordan randevu almak.

Endometrial Biyopsi İçin Nasıl Hazırlanırım?

• Doktorunuz prosedürü açıklayacak ve siz merak ettiğiniz soruları sorabilirsiniz.
  • Prosedürü yapmak için bir onay formu imzalamanız istenecektir. Formu dikkatlice okuyun ve net olmayan bir şey varsa sorular sorun.
  • Genellikle prosedürden önce herhangi bir hazırlık yapmanıza gerek yoktur. Bununla birlikte, doktorunuz işlemden 30 dakika önce bir ağrı kesici almanızı tavsiye edebilir.
  • Hamileyseniz veya olabileceğinizi düşünüyorsanız, doktorunuz söyleyin.
  • Aldığınız tüm ilaçları (reçeteli ve reçetesiz) ve bitkisel takviyeleri sağlık uzmanınıza bildirin.
  • Kanama bozuklukları sorununuz varsa veya kan inceltici ilaçlar, aspirin veya kanın pıhtılaşmasını etkileyen diğer ilaçlar alıyorsanız, doktorunuza bildirin. Doktorunuz işlemden önce bu ilaçları bırakmanız söylenebilir.
  • Doktorunuz sizden adet döngülerinizin kaydını tutmanızı isteyebilir. Prosedürü döngünüzün belirli bir zamanı için planlamanız gerekebilir.
  • Doktorunuz işlemden önce sakinleştirici verirse, daha sonra sizi eve götürecek birine ihtiyaç duyacaksınız.
  • İşlemden sonra giymek için bir hijyenik ped getirmelisiniz.
  • Durumunuza bağlı olarak, doktorunuz başka bir hazırlık isteyebilir.

Sonraki Adımlar

• Testi veya işlemi kabul etmeden önce bildiğinizden emin olun:
  • Testin veya işlemin adı
  • Testi veya işlemi yaptırma nedeniniz
  • Beklenecek sonuçlar ve ne anlama geldikleri
  • Testin veya işlemin riskleri ve faydaları
  • Olası yan etkiler veya komplikasyonlar nelerdir
  • Testi veya işlemi ne zaman ve nerede yaptıracağınız
  • Testi veya işlemin kim yapacak ve bu kişinin nitelikleri nelerdir?
  • Testi veya işlemin yaptırmasaydınız ne olurdu?
  • Düşünülmesi gereken alternatif testler veya işlemler
  • Sonuçları ne zaman ve nasıl alacaksınız